Även en pigg häst kan sakna bjudning
En häst som saknar bjudning förknippar man oftast med lata eller sega hästar, men även den piggaste och hetaste hästen kan sakna bjudning framåt. Ja det kanske låter konstigt men det är faktiskt sant. Bjuningen ligger i bakbenen och bjudningen ska alltid starta där och "gå" framåt. Bjudningen handlar därför inte alls om farten utan den måste bjuda genom kroppen och det gör den inte av att springa fort. Det kan istället vara ett sätt att rymma ifrån arbetet. 
 
Hästens bjudningen är grunden i hela ridningen och det är så otroligt viktigt. När man säger att man ska kolla hästens form finns det vissa som tar för givet att man ska kolla på hästens hals och nacke men det är fel. Hästens form startar i bakbenen och det är motorn till att få en fin häst. Hästen kan alltså gå med huvudet rätt upp i luften men ändå arbeta rätt. Hur många är det inte som sitter och kollar ner på hästens hals? Jag kan bland annat göra det ibland. 
 
Jag har jobbat jättemycket med Calltino just att han ska hitta bjudning och tycka det är roligt. Jag tycker det är en sak som alla kan träna med sina hästar även om den har bjudning eller ej. Det är så himla viktigt att man har en häst som förstår hur den ska arbeta samt tycker att arbetet är roligt. Mitt första tips för att kunna träna på detta är t.ex. longering och tömkörning. Då jobbar du hästen från marken och ser lättare hur sin häst arbetar. Jag själv föredrar detta sättet väldigt mycket. I både longering och tömkröning lär du hästen att lyssna efter vad du kräver, både i minskad och ökad fart i gångarten. Hästen ska även kunna ha kvar bjudningen i minskad fart, drivet ska fortfarande finnas kvar. 
Mitt andra tips är att använda spö lite lätt. På så sätt kan du nå hästens bakdel och driva bjudningen därifrån. Fördelen med spö är att drivet kommer från bakbenen, genom ryggen som sedan gör att halsen slappnar av och hästen kan få en fin form. Detta händer t.ex. inte om du sitter och klämmer med benen hela tiden. Sen menar inte jag att du ska sitta och piska med ett spö hela tiden. Det kan bara vara till hjälp och ibland hjälper det bara att man ha ett i handen. 
Mitt tredje tips som är bland det viktigaste och kanske roligaste är att rida ut. Rid ut och racea i skogen för det ökar bjudningen väldigt mycket. 
 
 
#1 - Fanny

hmmm intressant, där lärde man sig nytt :D

#2 - Sara

Mycket bra skrivet! Du har helt rätt och för ett år sen trodde jag att glee gick jätte fint när han "gick i form" med nacken, och så kommer min tränare ut och säger du Sara han arbetar inte alls rätt, utan bara kröker på nacken,och gick på bogarna. Så nu har man lärt sig en hel del med både glee o majken. Glee arbetar rätt nu och pågrund av det fått mycket muskler. Och majken har ännu inte hittat sin form men arbetar bakifrån och fram och det är ju de viktigaste, tillslut kommer hennes form också men de får ta den tiden de tar 😊

#3 - Heléna

Så fin bild på er!!! Kram <3

#4 - Denise

Vilken underbart fin bild <3

#5 - Anita

Bra skrivet där och så fin bild på er <3

#6 - Pauline Hurtig

så fin bild!

#7 - Alice

Mycket bra skrivet, detta måste verkligen förstås av ryttare, att bjudningen inte sitter i farten, utan i kroppen! :) Bra tips också! <3

#8 - ajlimullersandvik.blogg.se

tycker det verkar sviiiinläskigt!

#9 - Netti Starby

Vad intressant att få veta och det är mycket om hästar som jag inte kan något om. Kram

#10 - Amanda

Vilket intressant inlägg! Hade glömt alla dom här sakerna :)

#11 - Polly Svensson

Jag är inte insatt alls i detta, men intressant att läsa eftersom jag själv inte håller på med hästar. Vilken fin bild på er =). Kram

#12 - Johanna

Åh, jag har längtat efter ett sånt här inlägg! Jag har tidigare känt att det har varit svårt för mig att förklara hur det har varit med min ponny Nora. Folk har inte riktigt förstått hur jag kan tycka att hon inte har bjudning när hon är en både pigg och relativt het häst. Farten har hon haft, men bakbenen har bara glidit med när hon inte haft musklerna eller orken. När hon är igång så har hon jättefin bjudning, men när hon är omusklad så går det bara fort. Grymt bra inlägg, du satt verkligen ord på tankar jag haft!

#13 - natalia

jÄTTEFIN BILD!

#14 - Misstossequeen

Så fin bild :D

Svar: Det var de :D

#15 - jessy

Intressant att få veta!

#16 - Denise

Det där med bjudning kan vara riktigt svårt! Många hästar som ger en fejkad bjudning där man inte har dom helt framme för skänkeln.. :)

#17 - Linnéa

Sååå himla vacker bild <3

Tack, världens enklaste pyssel att göra dom där underläggen :)

#18 - Carolina Thoor

Då jag red hade jag ingen kontroll på sådant här. Kanske för att jag inte riktigt brydde mig på samma sätt som ni hästägare gör. Men kul att läsa om! :)

Sv; tack ska du ha! Ja, det håller jag helt med om :)

#19 - MALIN

Väldigt intressant att läsa! Även om jag inte rider! Kram

#20 - Days by Johanna

Så fin bild på er. Det andra begriper jag mig inte på haha

#21 - Beatrice Hanssen

Mycket bra inlägg! :-)

#22 - Josefine Löfgren

Så sant!

#23 - Tilda

Så galet bra inlägg och grymma tips! <3 Nästa ridpass på Nisse ska bli ett sådant pass där vi bara har kul både för att stärka framåtbjudningen och för att bara mysa. Helst av allt hade hon väll velat hoppa men vi får inte göra det än så det blir nog race i skogen, inte helt fel det heller! :)

#24 - Gabriella

Såååå himla fin bild!!

#25 - Josefin Nilsson

Verkligen superbra inlägg! Så himla sant och verkligen synd att det finns så många som blandar ihop framåtbjudningen med en springig/ het häst.