Det är ingen jämförelsesport

Om det är något som jag tycker är synd är att en del i denna härliga sport tävlar emot varandra. Man kanske inte alltid gör det medvetet men oftast är det om så oviktiga grejer. T.ex. vem har de dyraste ridbyxorna, eller utrustningen, vilkens häst har den finaste stammen, eller vem har hoppat högst med sin häst eller fått mest % i dressyren.

 

Det är sådana exempel som kan få mig att sucka lite extra över hur vissa människor beter sig, och speciellt när det handlar om höjden på hinderna. Eftersom jag själv är mest intresserad av hoppning så är det något som jag hör oftare än dressyr grejer.

 

Vad spelar det för roll om du hoppar en bana på 50 eller 1,20. Jag ser liksom inte det coola i höjden. Jag har alltid sagt och kommer att säga att jag hellre hoppar en fin ritt på 50 cm än en dålig ritt på 1 meter. Ju högre du hoppar desto bättre måste du rida och hästen måste också ha en viss skicklighet för att kunna ändra sina steg.

 

Är inte du eller hästen redo så ska du inte anmäla dig på en högre höjd än vad du klarar av. Däremot ska du träna, träna och återigen träna på en höjd som både du och hästen är säkra på. Det är då som man lär sig all teknik som det ligger bakom en ritt. Det svåra är inte själva hoppet utan det är helheten. Att t.ex. känna att man kommer rätt, har man en stimmig häst är inte alla steg jämna och då blir det ännu svårare.

 

Jag blir så irriterad när jag märker att höjden är det som spelar roll hos vissa människor. Det viktigaste är att ha kul och det kan man ha på en låg höjd också. Själv älskar jag teknikövningar när man specifikt kollar på detaljer, för man lär sig så otroligt mycket på det. Där kör jag absolut ingen hög höjd utan max 80 cm kanske. Likadant med studs, där tränar jag max med en sockerbits höjd och det är så viktig träning. En träning som väldigt många glömmer, men att hoppa hinder på 1,20 glömmer man allt mer sällan. Det är konstigt! 

 



#1 - Linn Pedersen

Jättebra skrivet! Håller helt klart med. Har också skrivit ett liknande inlägg :)

#2 - Terese

Så fint inlägg!

sv: Tack så mycket fina du!
Kram

#3 - JoJo

bra inlägg! är trist att vissa ska hålla på och bete sig sådär.

sv; vad kul att du tycker det :) jag älskar själv att hitta ny musik hos andra bloggare. som jag gjorde hos dig förut <3

ja men precis, så känner jag också :)

usch, ja jag vill också ha vårväder nu men verkar dåligt med det :(
hoppas att du har en fin början på veckan!
kramis <3

#4 - evanesse.se

Här är en bild på vår häst, en travare :)
http://egosidan.blogg.se/2016/march/var-hast-fialotta.html

#5 - Julia

Såå bra skrivit!
sv: Åh tack v ad glad jag blir att du gillar det! kram

#6 - Erika

Bättre att gå upp på en högre höjd när man känner sig säker och inte skryta om sina rekord till andra, tycker jag. Däremot tycker jag att det är mycket roligare att hoppa högre hinder;)

#7 - Erika

Bättre att gå upp på en högre höjd när man känner sig säker och inte skryta om sina rekord till andra, tycker jag. Däremot tycker jag att det är mycket roligare att hoppa högre hinder;)

#8 - Erika

Bättre att gå upp på en högre höjd när man känner sig säker och inte skryta om sina rekord till andra, tycker jag. Däremot tycker jag att det är mycket roligare att hoppa högre hinder;)

#9 - Sara Ekman

Bra inlägg!

#10 - natalia

Åh vilket bra inlägg!

#11 - Carolina Thoor

Otroligt fint skrivet!! Jag förstår också vad du menar för att då jag red på en ridskola var det mycket snack om ''hur högt hoppade du? Jag hoppade...'' och det var jag helt ointresserad av och tyckte bara att dem var larviga :P

Sv; ja, jag älskar också mobilskal och jag har tre stycken. Men en är super stor och går inte ned i fickan, så känns jobbigt att ha den och dem andra är likadana fast i olika färger så jag skiftar oftast mellan dem men det kan vara roligt med en drömfångare som jag älskar eller en fin uggla på! :D

#12 - Tina

Sv: åh tack finaste du! Men är de någon som är snygg så är det du!😘❤️

Så sant! Håller med dig totalt! Så tråkigt att vissa människor är så, tur du har något vett i skallen 😉❤️ Hihi!

Saknar dig som fasen gumman! Kan du ses på fredag?❤️

#13 - Tuva Björnwall

grymt inlägg Emelie!! :D

#14 - Erika

Så sant det du skriver. Att det finns människor som är sådär, suck!

#15 - Carolina Thoor

Sv; jaså okej. Men härligt (även ifall att man kanske inte alltid tycker det) att få jobba under storhelger och under röda dagar. Måste man arbeta under vardagen så kan man lika gärna passa in på en röd dag eller en helg kan man lika gärna arbeta en storhelg. Det svider inte lika mycket i plånboken då! ;)

#16 - Terese

sv: Åh vad roligt du tycker det, verkligen! Åh du också, det är riktigt jobbigt att ha det så.
Kramis

#17 - Ida Lindborg ♡

vilket bra inlägg!! ni är så fina!

#18 - linah

grymma ord!! <3

#19 - Wilma Ahlborg

sv: Jaa jag vet att en del har det! Personligen har jag inga problem med henne men ja hennes stil är ju föör grym! :D Kramis

#20 - MALIN

Jättebra inlägg! Du skriver dessutom så himla bra! Kram

#21 - Linnéa

Gud vad jag gillar det citatet <3.

Ja, justin's senaste låtar är heeeeelt fantastiska :p

#22 - Tove Arvidsson

Jag håller med dig helt där!!

#23 - JoJo

sv; hihi det gör jag med. tycker att deras tuggummin är dom bästa ^^ <3

nej jag förstår inte heller grejen med det. :/ men tyvärr är det väl sånt som förekommer nästan överallt.

hoppas att du har en fin kväll!
kramis <3

#24 - fanny

sv: det är helt okej.. Något du behöver prata ut om? :/

Kram

#25 - RockBarbie

Tack så mkt det gick jättebra :) ååh jag förstår precis vad du menar. Vore bättre om alla slutade vara så ytliga och jobbade för att förbättra sina egna resultat än att jämföra sig och tävla mot andra i allt

#26 - MartinaOlsson

sv; men ja visst är det! :)

Vill bara passa på att tipsa dig om att jag just nu har en pågående frågestund på min blogg, ifall du har missat det. Så är det något du undrar över är du mer än välkommen att ställa en eller flera frågor i detta inlägget! Ha en fortsatt trevlig kväll :)
http://martinaolsson.myshowroom.se/58347/fragestund-6/

#27 - Tilda

Åh vilket grymt inlägg!! :)

#28 - Tina

Sv: ne eller hur! Ja jag blev hel nöjd med turkos och rosa! ✌️ Ne precis, håller helt med dig, sjukt att vissa människor tror de är en jämförelsesport!👎
Ja du får kolla fredag!❤️
Hur är de med dig nu?❤️

#29 - Julia

sv: Ja den är verkligen bäst! kram

#30 - NICOLE

Har också fått för mig att det handlar om att ha dyrast/snyggast utrustning..

#31 - Amanda Engberg

Bra inlägg! :)

#32 - Karoline

Jäkligt bra skrivet, håller med dig i allt!

#33 - natalia

Hoppas du får en jättebra dag :D

#34 - Polly Svensson

Låter vettigt och logiskt för mig. Bra inlägg. Kram

#35 - Divorce your horse

Håller med, bra skrivet :)

#36 - Sara Ekman

Ha en toppen onsdag :)

#37 - Smilla Åström

Så himla synd att markarbete och teknikträning underskattas av så många hoppryttare. Det är trots allt en VÄLDIGT viktig del till att kunna ta oss upp på högre nivåer. Jättebra inlägg som ALLA ryttare, speciellt hoppryttare borde läsa och ta lärdom av. Kram!

#38 - Wilma

Jättebra inlägg! Kan man inte hoppa lågt, kan man inte hoppa högt :)

#39 - Johanna

Jag håller med till 1000 procent! Skicklighet mäts inte i hur dyr ens sadel är eller i höjden på hinderna man hoppar, tråkigt med jämförelser som bara drar ner folk istället för att inspirera!

#40 - Josäfin Andersson

HÅLLER SÅÅ MED! Hoppar hellre en lägre höjd snyggt än höga hinder som ser förjävligt ut!