Nära döden upplevelse..

Vid en del tillfällen kan jag ligga och grubbla på hur vissa människor beter sig. En sak som ofta slår mig är hur människor beter sig mot djur i trafiken. Jag begär inte att de ska förstå sig på hästar eller ridsporten men lite vett innanför pannbenet har väl alla?! 

 
I onsdags var jag ute och red med en kompis från stallet och det var så nära (då snackar vi nära) att både jag och hästen hade legat i deras framruta. Föraren visste tydligen inte alls vad bromspedalen var men gasen hade han full koll på och inte nog med det så satt det barn i baksätet och jag är i stort sätt säker på att de inte hade velat vara med och se hur detta hade kunnat sluta. Vi snackar inte ens 1 meter ifrån att köra in i Finas bakdel med mig på. Jag kände verkligen hur extremt nära det var. 
 
Det är så självklart att man trycker på bromsen om de rusar ut en älg, ett vildsvin eller något annat stort vilt på vägen. Jag tror inte det är någon som fortsätter gasa eller ökar hastigheten då. Däremot om man ser eller möter ridande så är det tydligen inte lika självklart för vissa. Varför? Hästar är flockdjur och använder sin flyktinstinkt vid rädsla och panikmoment och då spelar inte det så stor roll om det sitter en ryttare på ryggen. Jag är så tacksam och tackar alla som sakta ner eller t.o.m. stannar sitt fordon när man är ute och rider. Jag är så evigt tacksam för dessa människor som faktiskt visar den respekten. 
 
Sänk alltid hastigheten medan du kör förbi ett ridande ekipage, ser du att hästen bli stimmig...stanna gärna då. Och snälla ta hänsyn till hastigheten som är bestämd för den vägen och håll koll på varningsskyltarna. 
 
 
#1 - Alice

Åhh, blir så himla irriterad på sådana människor! Hur svårt ska det vara att respektera andra och att djur också har känslor och kan blir rädda?! Idioter alltså! Tur att inget hände. <3

#2 - Johanna Utterberg

Fy vad läskigt! Jag är jättenoga med att sakta ner och ta ut vägen när jag kör förbi ridande, jag har absolut ingen kontroll på hästen som körande och vet ju inte alls hur den skulle kunna reagera.

#3 - MALIN

Åh fy.... vad obehagligt! Kram

#4 - My

Jag tycker det är jättetråkigt när folk inte bromsar ner, men samtidigt har jag ett ansvar som ryttare som ändå tar ut min häst på vägen. Klarar inte min häst av det skulle jag aldrig ta ut honom på vägen. När jag går på en 80 väg kan jag inte kräva av föraren att bromsa ner till 20, men de SKA sänka hastigheten lite och väja ut!! Går jag istället på en smal 30 väg tycker jag att föraren ska sakta ner rejält alternativt stanna, men där händer det flera gånger att folk kan gasa förbi i 50 och det känns sjukt respektlöst!

Att jämföra med en älg tycker jag blir lite fel för ifall man ser en lös häst stannar nog folk också, men när det sitter en ryttare på ryggen antar folk att man har koll på vad man gör. Samma sak om man möter en hund med en person bredvid eller en lös hund som rymt.

Är en otroligt svår debatt tycker jag men även fast jag själv varit med om en olycka som slutade som tur var bra då en buss kom i full kareta, så tycker jag ändå att vi hästmänniskor också måste tänka på vad vi utsätter våra djur för. Nu uppfattar jag ditt inlägg som att du har en trygg häst men det kom en idiot och gasade förbi så jag håller med dig, men du förstår kanske hur jag tänker också? Vet att det finns många hästmänniskor som tycker att bara för att vi sitter på en häst så ska vi kunna gå på motorvägen och alla ska bromsa ner (överdrivet men vissa människor är som dom är haha).

Blev väldigt luddigt detta men hoppas du förstår hur jag tänker :D Tar inte idioterna i försvar för de jäklarna ska bort från vägen!

#5 - Josefine

Jaa tyvärr finns det folk till allt.. Har varit med om liknande och det SJUKASTE är att de hade säkerligen inte agerat samma om det hade varit en älg det handlat om som stod där på vägen. Men hästar är i princip samma storlek så förstår egentligen inte varför det ska vara "skillnad" ....

#6 - elin

Fy vad läskigt!<3

#7 - JoJo

men fy!! jag saktar alltid in om jag ser hästar i närheten av vägen. vill inte skrämma dom och vill inte heller riskera varken hästen eller ryttarens liv. <3

sv; jag blir lika chockad varje gång en tjej säger att hon inte är speciellt intresserad av smink. haha! men är för att jag själv älskar det och har smink som intresse. samtidigt så vet jag att alla har olika intressen och det är helt förståeligt också och är tur. är tråkigt om alla skulle tycka lika :) <3

#8 - Amanda

Men fy vad obehagligt!!!

#9 - Gabriella

Men gud såå hemskt!!

#10 - shazi

söt häst

#11 - Ida

Så bra och så viktigt inlägg! <3

#12 - Linda

Men ffyyyyy så obehagligt :o

#13 - Matilda Berlin

Men fyy vad obehagligt!!

#14 - LIL' BABUSTYLE - Here's my story

Men fy vad hemskt!! Så himla viktigt inlägg! Håller med dig helt! Vissa förstår inte att man ska sakta in eller visa hänsyn. Är det så svårt att sakta in just den biten? Samma sak när man går med hund. Många hundar blir livrädda och kan springa ut i vägen... Får panik varje gång det är nära på att hända... Jag får mer psykbryt på cyklister som inte kan plinga och sen blir de arga för att hunden nästan hoppar på dem när de cyklar förbi... klart som fan hunden blir rädd när de inte plingar i förväg så hunden vet att någon kommer... :<

#15 - Asylmamma

Fy vad läskigt! Tur att det gick bra❤️❤️

#16 - My

sv; Ja det är så sjukt respektlöst!! En 30 smal grusväg så ska man verkligen sakta ner.. När bilen kommer i så hög hastighet blir det ju världens vinddrag och hästarna känner sig trängd.. Tur det gick bra ändå!!

#17 - Sarah

Vilken tur att de gick bra :)

#18 - Johanna

Fy sjutton vad trist! Så himla tragiskt att folk inte har mer respekt för levande djur... tur att allt gick bra ändå, hade kunnat sluta riktigt illa.
--
svar: Ååh hej! Ja himla längesen, tog en behövlig bloggpaus men har nu motivationen och lusten tillbaka. Allt är bra med både mig och pållarna, känner verkligen att det går framåt. Hur är det med dig och hur går det på hästfronten?
Kram